Sezona je ukusnih gljiva

Prije svega, potrebno je odlično poznavanje jestivih gljiva od otrovnih, a ako niste sigurni koje su jestive, nemojte ih ni brati jer ima vrlo otrovnih primjeraka koje su vrlo slične jestivima.


Vrganj je jedna je od najkvalitetnijih i vrlo ukusnih gljiva. Nutritivno se vrganj može svrstati između visoko rangiranih biljaka i nisko rangiranog mesa. Iako ne mogu isključivo zamijeniti meso, ribu ili jaja, mogu doprinijeti sprečavanju nedostatka proteina u prehrani. Gljive su bogate proteinima, a u odnosu na većinu hrane biljnog porijekla imaju dobro uravnotežen sastav aminokiselina.

Ugljikohidrati u vrganju čine oko 65% suhe tvari od toga između 80 i 90% suhe tvari u staničnim membranama čini vlakno hitin, koji se ne razgrađuje u probavnom sustavu. Osim hitina vrganj sadrži i druga netopljiva vlakna kao što su hemiceluloza i pektinima slične tvari koji ljekovito djeluju na način da pomažu peristaltiku crijeva te sprečavaju konstipaciju, ubrzavaju uklanjanje toksina iz organizma i reguliraju pH vrijednosti što doprinosi prevenciji razvoja raka debelog crijeva.

Od aktivnih tvari vrganj sadrži ergosterol, u gljivama često prisutan sterol koji ima raznoliko biološko djelovanje. Među najvažnija svojstva ubraja se antimikrobno djelovanje, protuupalno i antitumorno. Fitokelati u vrganju čine ga otpornim na toksične teške metale poput kadmija. Vrganj sadrži lecitin koji ima antivirusna svojstva, koja se istražuju u medicinske svrhe za dobivanje antivirusnih lijekova.

Smatra se da vrganj posjeduje snažno antioksidativno djelovanje zahvaljujući raznim organskim kiselinama, fenolnim tvarima i alkaloidima. Jača koncentracija tih tvari nalazi se u klobuku.

Vrganji su bogati i tiaminom. To je vitamin B1 koji je važan za normalno funkcioniranje živčanog sustava. Uz to sadrže riboflavine, niacin, pantotensku kiselinu i nešto vitamina C koji osnažuje cijeli organizam.

Željezo je ključno za prijenos kisika u stanice organizma. Upravo zato manjak ovoga minerala u tijelu izaziva umor te česte vrtoglavice. Da bi spriječili ovakvo stanje, jedite hranu bogatu željezom. Između ostalog to su i gljive poput vrganja koje zadovoljavaju 5% dnevnih potreba za ovim važnim nutrijentom.




Bukovača, jedna je od ukusnih gljiva koje možemo naći samonikle u prirodi, ali ih možemo i vrlo uspješno uzgajati. U svijetu je poznata pod imenom šumska ostriga.

Ona sadrži sve esencijalne amniokiseline, zatim vitamine: B1, B2, B5, B6, B7,  i mnoge minerale. Proteini iz bukovače su po svom sastavu vrlo slični životinjskim. Pored toga sadrži i veliki postotak ugljikohidrata i samo oko 4% masti.

Glavni nositelji ljekovitosti kod gljiva su složeni šećeri - polisaharidi. Među njima, najvažniji je beta 1,3/1-6-glukan, koji se nalazi i u bukovači. On pomaže snižavanju nivoa kolesterola i triglicerida u serumu. Ako se osušena bukovača dodaje u količini 4% ukupnoj dnevnoj prehrani, nivo kolesterola će za dva mjeseca pasti za 65-80% .

U Kini se koristi za ublažavanje bolova i relaksaciju mišića. Pored toga, upotrebljava se i u liječenju lumbaga, ukočenosti ekstremiteta i tetiva, kao i za liječenje loše cirkulacije. 





Lisičarka je u svijetu biljaka i gljiva jedina lisičarka (Cantharellus cibarius)otporna na sve parazite i mikrobe. Također je jedna od rijetkih vrsta koja ne trune. Nikada u lisičarki nećete naći crve, bakterije i viruse!

U mesu lisičarke nalazi se kemijski spoj hinomanoza koja djeluje na sve nametnike u crijevima - trakavice, gliste, amebe, loše bakterije, i to tako da ih uništava od jajašaca do imaga. Lisičarka ih rastvara i popuno uništava.
Ergosteroli trametolinova kiselina iz lisičarke ubijaju sve vrste virusa. Naročito su djelotvorni kod svih vrsta hepatitisa. Također čisti jetru od svih otrova kao i ostataka lijekova. Lisičarka je pogodna i kod trovanja gljivama.
Gljiva lisičarka sadrži tri puta više beta karotena od mrkve.Beta karoten iz lisičarke sprečava upalu očiju, poboljšava vid, smanjuje suhoću kože i sluznicu oka. Posebno se preporučuje u ljetnim mjesecima jer štiti kožu od UV-zračenja. Beta karoten također štiti i krvne žile (ateroskleroza) ne dozvoljavajući oksidaciju lošeg kolesterola (LDL). Beta karoten potiče stvaranje koneksin proteina, poboljšavajući staničnu razmjenu tzv. malih molekula potrebnih za staničnu obnovu. Beta karoten obnavlja sluznicu usne šupljine (protiv afti) kao i stanice vrata maternice. Lisičarka popravlja vid i sprečava noćno sljepilo.Vitamin D proizvodi naše vlastito tijelo uz pomoć sunčeve svjetlosti i ulja koja se nalaze u koži. Kada koža potamni proizvodnja vitamina D preko kože prestaje.  Lisičarka, je također bogata vitaminom C, vitaminom B1 i B2. Od minerala sadrži kalcij, kalij, željezo i cink.



Blogger Tricks


Biljkama u borbi protiv pušenja


Lobelija je biljka koja je poznata po tome jer pomaže osobama koje žude za nikotinom. Pušači ističu i da cigareta ima loš okus ako se uzima sa lobelijom. Lobelija će vam pomoći u ublažavanju simptoma ovisnosti jer sadrži supstance slične nikotinu. Također je učinkovita u liječenju bronhitisa, upale pluća, uz to još potiče znojenje, izbacivanje sluzi i sekreta kod bronhitisa i čisti pluća od toksina.




Biljka sladić i crvena djetelina zadovoljavaju potrebe organizma za nikotinom. U Americi se nikotinske žvakaće gume od duhana proizvode od njih. Sladić još jača imunitet, sprečava alergije, djeluje protuupalno, uništava bakterije, viruse i gljivice, ublažava dišne tegobe, štiti od srčanih bolesti, sprečava nastanak akni, smanjuje ispadanje kose, suzbija bolove mišića i zglobova, podiže raspoloženje i smanjuje depresiju, smanjuje tegobe menopauze, odličan je za liječenje policističnih jajnika.  Crvena djetelina je pak učinkovita i kod ublažavanja simptoma menopauze, osteoporoze i prirodan je čistač jetre.


Zdravlje u mirisnoj paprici


Paprika je izvrstan izvor vitamina A, C i B6.
Dobar je izvor dijetalnih vlakana, vitamina B2 , B3 , B5, B9 ,  vitamina K, mangana i magnezija.
Što je paprika zrelija, viši je nivo vitamina i minerala.



Paprika sadrži 4 puta više vitamina C od naranče, a sinergija vitamina C i A, i karotenoida likopena daje paprici antioksidativnu moć i svrstava je u supernamirnice.
Bogata karotenoidom zeaksantinom koji je iznimno važan za zdravlje očiju.

Smatra se da redovita suplementacija zeaksantinom kod ljudi sklonih makularnoj degeneraciji vidljivo utječe na prevenciju gubljenja vida, a također pomaže i kod postojeće bolesti.
Zeaksantin snažnim antioksidativnim djelovanjem sprječava oštećenja leće, makule i retine. Štiti oko od štetnog (plavog) spektra UV zraka, pogotovo u vrijeme jakog sunčevog zračenja.
Da bi se postigli osjetni rezultati, potrebno je dugotrajno uzimanje zeaksantina.
Vitamin A u paprici također pomaže zdravlje očiju i u prevenciji noćnog sljepila.


Komponentama iz paprike – likopenu, beta karotenu, vitaminu C i A, te retinoidima pripisano je značajno smanjivanje rizika od raka prostate.
Paprika sadrži čak 300% dnevne potrebe vitamina C!

Vitamin C važan je za proizvodnju kolagena. Kolagen je glavni strukturni protein u tijelu potreban za održavanje cjelovitosti krvnih žila, kože, kostiju i organa.
Redovita konzumacija hrane bogate ovim vitaminom jača imunitet, neutralizira štetne radikale i smanjuje rizik od mnogih bolesti.

Ovo ukusno povrće jedna je od najkorisnijih namirnica koje će pomoći vašoj koži.
Vitamin C i karotenoidi, kojima obiluje, zaslužni su za kvalitetan, sjajan i čisti ten.
Paprika pomaže koži u borbi protiv nepravilnosti kao što su pjege i mrlje.
Vitamini, željezo i beta-karoteni iz paprike odgovorni su za kontrolu proizvodnje melanina, pa se paprika preporučuje osobama svijetle puti i svima koji imaju problem s hiperpigmentacijom kože.
Ujedno, paprika na prirodan način djeluje u zaštiti kože od bora, oštećenja i starosti, zahvaljujući snažnim antioksidativnim svojstvima.

Zbog antibakterijskog djelovanja, korisna je i u vanjskoj primjeni, u obliku maski za kožu kojima se mogu tretirati akne i prištići. Ova namirnica je odlična i za njegu kose.

Sadrži vitamin B6, koji pomaže spriječiti gubitak kose, i veće količine željeza, zaslužene za bolju cirkulaciju vlasišta, koje će potaknuti rast kose.

Prirodni sastojci kojima paprika obiluje pomažu u smanjivanju anksioznosti, posebno one vezane uz PMS.
Štite organizam od posljedica stresa, ublažavaju nesanicu, loše raspoloženje i bezvoljnost.
Vitamin B6 sudjeluje u proizvodnji "hormona sna", melatonina, ali i serotonina, "hormona sreće", pa će vam paprika, osim ukusnog obroka, biti i doza opuštanja u napornom danu.

Iako ne sadrže kapsaicin, koji čili čini ljutim i potiče tijelo na znojenje, paprike ubrzavaju metabolizam bez utjecaja na otkucaje srca i krvni tlak.
Birajte paprike koje nisu oštećene ni kemijski tretirane kako biste uz užitak, svome tijelu osigurali i porciju zdravlja.


Redovita konzumacija paprike:

podiže imunitet
ublažava PMS
potiče proizvodnju kolagena
poboljšava vid
štiti od raka prostate
podiže raspoloženje
potiče rast kose
ubrzava metabolizam i pomaže mršavljenju

Dobrobiti u marelici


U 100 g marelice sadržano je oko 16% RDA vitamina C i čak 64% RDA vitamina A.
Tu su još i vitamini K, B1, B2, B3, B6, E te minerali kalij, kalcij, bakar, željezo, magnezij, mangan, fosfor i cink.
Marelice obiluju i karotenoidima koje imaju izuzetna antioksidacijska svojstva.


Jedan od najznačajnijih je likopen koji se posebno izdvaja po sposobnostima zaštite organizma od štetnog sunčevog zračenja te prevencije kancerogenih oboljenja.
Suhe marelice bogate su prehrambenim vlaknima, posebno topivim vlaknima koja igraju važnu ulogu u smanjenju LDL kolesterola i ukupnog kolesterola.

Antioksidansi i druge tvari iz plodova marelice imaju snažne učinke u prevenciji raka.
Marelica i njezino ulje imaju snažna protuupalna svojstva, zbog čega su od velike koristi oboljelima od artritisa.
Ulje marelice osobito pomaže u ublažavanju boli na područjima zahvaćenim artritisom, ali doprinosi i smanjenju ostalih simptoma ove bolesti.
Bogate su vlaknima koja uravnotežuju metabolizam i sprečavaju zatvor.
Sadrže velike količine pektina i celuloze koji djeluju kao blagi laksativ, i tako pomažu u liječenju zatvora.
Bogatstvo likopena, vitamina C i ostalih antioksidansa smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.
Ovi antioksidansi snižavaju loš kolesterol (LDL), čime se poboljšava zdravlje srca i smanjuje rizik od srčanog udara.
Vitamin C iz marelice ublažava simptome i skraćuje trajanje prehlade.
Prirodna svojstva ulja marelice pomažu u jačanju imunološkog sustava što uvelike doprinosi borbi protiv prehlade.
Sok iscijeđen iz plodova marelice uz dodatak žličice meda učinkovito otklanja simptome groznice.
Marelice su bogat izvor vitamina C koji pomaže i u održavanju elastičnosti kože.
Vitamini A i E pospješuju oporavak kože te doprinose njezinom zdravom i lijepom izgledu.
Hranjive tvari prisutne u ovom voću sprečavaju gubitak kose i stimuliraju njezin rast.
Koriste se i u liječenju akni, mitesera, pjega i drugih kožnih nepravilnosti.
Sok iscijeđen iz lišća marelice pomaže kod svrbeži kože, ekcema i opeklina.
Ulje iz koštica marelice odlično je za otklanjanje suhoće vlasišta i peruti.
Zbog prisutnosti gama linolenske kiseline, ovo ulje pomaže u održavanju vlažnosti i čvrstoće kože.
Može poslužiti i kao piling za uklanjanje mrtvih stanica s kože.


Marelice su posebno korisne ženama u vrijeme trudnoće jer sadrže vitamine A, C i E, kao i minerale fosfor, silicij, kalcij, željezo i kalij.
Sok od marelica je odlično sredstvo za ublažavanje mučnine i reguliranje probave.
Za trudnice su od velike koristi i suhe marelice jer imaju visok udio željeza, ali i male količine minerala bakra koji pridonosi boljoj apsorpciji željeza.
Marelice su vrlo hranjive, a istovremeno imaju malo kalorija.
Obiluju prehrambenima vlaknima koja svojim bubrenjem izazivaju osjećaj sitosti i tako sprečavaju prejedanje.
To ih čini prikladnom namirnicom za održavanje optimalne tjelesne težine te savršenim dodatkom prehrani za vrijeme dijete.

Svježe marelice:

čuvaju zdravlje kostiju
suzbijaju upale
ublažavaju simptome astme i bronhitisa
liječe anemiju
štite od infekcija
otklanjaju umor
podižu koncentraciju


Suhe marelice:

normaliziraju hormonalnu ravnotežu
uklanjaju loš kolesterol
smanjuju rizik od srčanog i moždanog udara
pomažu kod dijabetesa
sprječavaju bubrežna oboljenja
čuvaju zdravlje štitne žlijezde
pomažu u regulaciji tjelesne težine


Google oglasi

Popularni postovi zadnjih 7 dana

Google oglasi